23 February 2009

Penjelasan tentang DUN Perak

Di Perak ada 59 kerusi semua. DAP bertanding 18 kerusi menang 18. PAS bertanding 21 kerusi hanya menang 6 kerusi sahaja. PKR bertanding 20 kerusi menang 7 kerusi. ( DAP:18+ PAS:6 + PKR:7 = 31 kerusi. BN menang 28 kerusi iaitu UMNO 27 dan MCA 1 kerusi.

Kerusi DAP menang adalah daripada kerusi yang diperuntukkan oleh BN kepada MCA/MIC/GRK. Ini bermakna jika DAP tumbang maka semua kerusi cina/india akan berada ditangan (MCA/MIC/GERAKAN= semuanya bukan melayu juga.

PAS bertanding 21 kerusi hanya menang 6 kerusi sahaja, selebihnya dimenangi oleh UMNO. Jika PAS menang semua yang dipertandingkan bermakna PAS adalah tunggak menggantikan melayu Perak. PKR bertanding 20 kerusi iaitu bertanding kerusi-kerusi yang diperuntukkan kepada UMNO/MCA/MIC/Grk . PKR bertanding 20 kerusi iaitu 11 kerusi adalah calon melayu, 5 calon cina dan 4 calon india. Jika diandaikan PRU-12, PAS menang kesemua iaitu 21 kerusi campur 11 kerusi PKR (melayu) maka kerusi melayu adalah tunggak iaitu sebanyak 32 kerusi daripada 59.

Kita bersetuju bahawa Sultan Perak mempunyai bidangkuasa melantik calon melayu sebagai MB kerana perlembagaan negeri tidak membenarkan bukan melayu sebagai MB. Ini keputusan yang tepat dan mengikut perlembagaan negeri tidak boleh dipertikaikan walaupun DAP menang kerusi 18 kerusi tetapi tidak berhak menjadi MB melainkan DAP ada calon melayu sebagai wakil rakyatnya.

EXCO negeri Perak iaitu DAP 6 ( 5 cina 1 india). PKR ( 1 cina dan 2 melayu ). PAS 2 melayu. Ini bermakna 6 cina, 1 india dan 4 melayu ( jumlah semua 11 orang). Mengikut pentadbiran Perak 11 exco dicampur dengan ex–Officio iaitu SUK, Pegawai Undang2 dan Pegawai kewangan jumlah semuanya 14 orang. Ini bermakna kedudukkan komposisi kaum dalam Exco Perak ialah 7 melayu, 6 cina dan 1 india.. Semua ex-officio boleh mengambil bahagian dalam mesyuarat Exco tetapi tidak boleh mengundi. Jika diandaikan semua exco bukan melayu mengundi dan dapat majoriti TETAPI MB mempunyai kuasa veto boleh membatalkan keputusan yang dibuat oleh Exco. Kuasa veto MB boleh kita ibaratkan sama seperti di PBB antara negara yang diberkuasa veto ialah USA, China, Rusia dll.

oleh:pilott30

No comments: