04 November 2008

Betulkah PKNS ni Bantu Orang Melayu?

Punyalah heboh satu kampung kononnya MB Selangor sudah khianat pada orang Melayu kerana sudah melantik Mdm Low sebagai Pengurus Besar PKNS.Saya telah merujuk kepada kawan saya yang bekerja di pejabat Menteri Besar Selangor untuk mendapat maklumat yang lebih tepat.

Rupa-rupanya selama ini PKNS telah mendiskriminasi kontraktor Bumiputra. Misalnya, dalam projek pembangunan Kota Damansara, segala tempat yang bernilai tinggi, telah diberikan oleh PKNS kepada kontraktor bukan-bumiputra. Kontraktor Melayu hanya mendapat projek membina rumah murah dan projek bermasaalah.

Semua ini berlaku semasa PKNS di"perintah" oleh Melayu dan kerajaan BN Selangor dipimpin oleh UMNO yang kononnya memperjuangkan hak Melayu. Hairannya, orang yang sama ini juga heboh satu negeri membantah perlantikan Madam Low tetapi membisu seribu bahas apabila kontraktor Bumiputra didiskriminsi oleh PKNS.

Wahai Khir Toyo, Satim Diman, Rahman Palil, Bushra Mat Johor dsbnya, mana suara kamu semasa kontraktor Melayu didiskriminasi oleh PKNS semasa projek pembangunan PKNS?

Malahan mengikut sumber saya yang lain, 75% kontraktor PKNS adalah daripada kalangan bukan-Bumiputra. Saya berpendapat, di bawah Mdm Low, kontraktor Bumiputra akan lebih terbela dan akan berjaya mendapat bahagian yang lebih besar berbanding di bawh orang Melalyu.

Tan Sri Khalid setuju melantik Mdm Low kerana sewaktu Tan Sri bermesyurat dengan "kepimpinan" PKNS, hanya Mdm Low shaja yang berani menjawab soalan2 beliau. Ahli Lembaga Pengarah yang lain semuanya membisu seribu bahasa. Juga, Tan Sri berkata bahawa hanya Mdm Low tidak mempunyai apa2 kepentingan dalam anak-anak syarikat PKNS.

Dengan kata lain, hanya Mdm Low sahaja yang dapat meyakinkan Tan Sri Khalid akan kebersihan beliau.

PAS pula tidak bersetuju dengan perlantikan Mdm Low kerana Mdm Low dilihat sebagai seorang yang terlibat dengan sistem yang lepas. Ini bererti sekiranya beliau bersih sekalipun, beliau tidak mampu membersihkan PKNS yang berjumlah RM4billion itu. Dan, masa 1 tahun adalah panjang memandangkan terma kerajaan Selangor hanyalah 4 tahun. Sekurang-kurangnya 10 tahun diperlukan untuk menjadikan PKNS sebuah industri yang membantu rakyat bukan menindas rakyat.

Sekiranya PKNS bersih dan amanah, nescaya harga rumah di Selangor berada 30% di bawah nilai yang ada sekarang.

Malangnya PKNS digunakan untuk mengkayakan pimpinan2 UMNOPutra dengan bantuan kontraktor2 bukan-bumiputra. Orang Melayu di Selangor secara umum hanya mampu dapat sekam sahaja. Orang lain yang dapat makan beras.

Saya ulangi nasihat kawan saya yang bekas UMNO:

"Kalau ada orang UMNO kata tuhan itu satu, kamu jangan percaya. Bukan sebab kenyataan itu tidak benar, tetapi yang bercakap itu adalah orang UMNO"

Kepada Fraksi UMNO dalam PAS, kamu semua adalah manusia yang paling bodoh dalam dunia.

Oleh:Tulang Besi

No comments: