24 August 2008

Sumpah Menyumpah Menyampah

Akhir-akhir ini kita dikejutkan dengan berita-berita berkenaan dengan sumpah menyumpah.Dan sesungguhnya kini sudah terlalu banyak persoalan yang kian menerpa di fikiran kita terhadap para pemimpin yang selama ini yang tidak cukup dijawab hanya dengan sekadar satu ayat iaitu SUMPAH.

Adakah dengan hanya bersumpah kita dengan ini boleh terlepas dari menghadapi pertuduhan kesalahan kita?Jika inilah apa yang dipratikkan dan digemari oleh pemimpin-pemimpin yang ada sekarang ini, kita dengan ini ingin mencabar Syed Hamid Albar agar membenarkan tahanan-tahan ISA yang ditahan dengan kejam agar dibenarkan bersumpah.

Dan jika tahanan ISA ini dengan rela untuk bersumpah dan menjunjung Al-Quran menafikan kesalahan-kesalahan mereka hendaklah mereka ini dibebaskan dengan serta merta.Apa yang kita inginkan ialah sistem keadilan yang benar-benar adil, telus dan bertanggungjawab tanpa memilih bulu terhadap sesiapa pun.

Sekiranya puak-puak kerajaan BN sanggup mengiktiraf sumpah Najib sebagai sah di sisi agama kita dan undang-undang negara sehingga membolehkan nama baiknya dibersihkan dengan hanya satu sumpahan itu, maka kita dengan ini berharap agar Syed Hamid Albar meyahut cabaran ini agar dibenarkan tahanan-tahanan ISA pula bersumpah untuk menyatakan bahawa mereka juga tidak bersalah dan telah ditahan dengan salah dan kejam oleh pemerintah.

Kesimpulannya, beginilah sikap Kerajaan BN yang suka mengambil jalan mudah dalam semua perkara. Soal intelek atau keadilan sering ditolak ketepi kerana yang penting kekuasaan mereka mesti dipertahankan, anak beranak mesti diperkayakan dulu dan rakyat seharusnya diabaikan.

No comments: